Голосування за геральдику села Забір’я

Шановна Забірська громадо! Запрошуємо Вас взяти участь у голосуванні за герб і прапор Забір’я.

Наше село – славетне й давнє, тому пора нам мати свою символіку. Розробкою геральдики для Забір’я займалася організація “Символіка” (м. Дніпропетровськ), до якої входять професійні герольдмайстри, художники, дизайнери, культурознавці. Усі варіанти герба та прапора розроблені відповідно до геральдично-вексилологічних норм та правил сучасного герботворення, а також Указу Президента України «Про впорядкування геральдичної справи в Україні» від 18 травня 2000р. Геральдична майстерня “Символіка” – це досвідчена організація, яка створила вже більш ніж 200 місцевих гербів і прапорів (включених до гербового реєстру України) та майже 500 фамільних та родових гербів.

Пропонуємо ознайомитися з описом проектів і вибрати ті герб і прапор Забір’я, які, на Вашу думку, здатні гідно представити наше село.

голосування

Герб поселення – це не товарний знак, не емблема, він має більш високий статус і існує за іншими правилами. Основні його функції – репрезентативна, юридична та пізнавальна. Саме роль герба як розпізнавального знака є ключовою, тому завдання місцевої геральдики, її суть та ідеологія має полягати у виявленні основного лаконічного мотиву, що здатний охарактеризувати якийсь епізод з історії виникнення чи становлення поселення та має підкреслити самобутність та індивідуальність своєї громади.

ЗАГАЛЬНИЙ ОПИС ПРОЕКТІВ

На вибір пропонується 6 розроблених проектів. Кожен із них відповідає геральдично-вексилологічним нормам. Всі герби мають двопольові ділення щитів. Невелику кількість ділень щита (від одного до трьох) диктується як геральдичною традицією, так і вимогами виразності знаку. Зображення символів – прості, зрозумілі, легко впізнавані, такі, що не втрачатимуть свого значення протягом часу. Всі проекти відповідають вимогам геральдичної композиції. В гербах застосована невелика кількість геральдичних фігур, щоб не перевантажувати малюнок, при цьому врахована їх смислова пріоритетність, виокремлено головні елементи. В гербах застосовано два метали: золото (показане – жовтим) та срібло (показане – білим) і чотири фініфті: лазур, червлень, зелень, чорний. Не застосовано: пурпур, геральдичні хутра (горностаєвий та білячій). Дотримано Основного Правила геральдики, за яким можна наносити «металеві» фігури тільки на «кольорове» поле щита та, навпаки, «кольорові» елементи – тільки на «металеве» поле. Гербові зображення показані двомірними, без змішування та накладення кольорів, без градієнтів, без півтіней, без перспективних або тримірних зображень.

Символіка «гербових» прапорів пов’язана з відповідними гербами, повторює гербовий малюнок без щита, без позащитових та без другорядних його елементів. У прапорі, на відміну від герба замість металів (срібла та золота) вживаються відповідні кольори (білий і жовтий). Форма сільського прапору квадратна, на відміну від державного, обласних та районних прапорів. Може застосовуватися як із вертикальним кріпленням до древка так і з горизонтальним. Форма та розмір флагштока (древка) та наконечника (вістря) – протокольними вимогами не нормуються. Прапори, які використовуються посадовими особами як індивідуальні символи влади, називаються “штандартами”.

ТРАКТУВАННЯ СИМВОЛІВ

Забір’я – село, насичене історичними подіями, легендами й переказами. Це земля яскравих історичних особистостей, мальовничої природи, розвинутого землеробства та багатих своєю топонімікою географічних назв.

На кожному з представлених проектів головними показані Християнські символи. Серед них і зображення Пресвятої Богородиці, і контрактурний напис «ΜΡ ΘΥ», що є скороченням від грец. «Μητερ Θεου» – Матір Божа, і срібний лапчатий хрест, і проквітлий золотий дзвін (проект №3), і золотий купол, що увічнений хрестом. Всі ці символи говорять про давню легенду, за якою пастуху явилося зображення Пресвятої Богородиці на воді біля джерела, також вказують на дерев’яну церкву св. Параскеви, що зберіглася з 1866 року. Ну й звичайно символізують Християнський культурно-спортивно-оздоровчий комплекс та його головну будівлю – новий Храм, центральний купол якого підноситиметься у небесну височінь і буде доступним до споглядання з кожного куточка села, будівництво якого вже розпочато. Вдало доповнюватиме цей комплекс джерело з капличкою, де можна помолитися до Пресвятої Богородиці, напитися цілющої води та оздоровитися.

Пресвята Богородиця зображена на проектах №1 і №2 з золотим німбом над головою, з трьома восьмипроменевими золотими зірками на плечах та на чолі, які є традиційними елементами іконографії, ознаками Її вічного Дівства – до, під час і після Різдва Христового. В руках Богородиці – амафор, який обтяжений трьома золотими хрестами, що вказує на символ Святої Трійці. Діва Марія не була звичайною жінкою, а Богообраною: з моменту свого народження Вона була призначена для високої мети – стати Богородицею і була, таким чином, не тільки обрана Богом, а й знаходилась під його захистом. Тож, особливими знаками у вигляді зірок і хрестів ранні іконописці відзначали її виняткову роль в історії спасіння. А встановивши число три, християнська іконографія висловила один з центральних догматів Богородчиського культу – приснодівства Богоматері.

Троїчність елементів також утворюється контрактурою від «Матір Божа» разом з лапчатим хрестом (проекти №3 і №6) або разом з церковним куполом у середині (проект №4). Відомо, що для віруючого християнина число «три» – священне. Це число не тільки відкриває в Старозавітних текстах Таємницю Святої Трійці, а в Новому Завіті – свідчить про неї. Цифра «3» також нагадує нам, що цей світ несе в усьому своєму різноманітті Троїчність Творця; людина, що проявляє себе через думку, слово і дію сама по собі складається з тіла, душі і духу; порятунок наших душ теж виходить з трьох Християнських чеснот: Віри, Надії і Любові.

В іконографії Богоматір зображувалася завжди в печалі, в скорботі, поклоняючись своєму Божественному Немовляті, Вона при цьому ніби упокорюється з неминучістю Його жертви. В той же час Її Святий Образ завжди сповнений на іконах душевної ясності, мудрості і благоговіння. З Ісусом на руках Богородиця «являє» Немовляти світу, при цьому ніжно притискає Його до Себе або легко підтримує. На гербі ж (в проектах №1 та №2) Богородиця зображена без Немовляти, в безпристрасному (нейтральному) вигляді, позбавлена всяких емоцій та переживань. Також при цьому не використовуються полнокольорові і перспективні зображення, що характерні для ікон.

На проектах №№ 3, 4, 5 та 6 зображення Богородиці замінено спеціальними літерами. Подібні написи на іконах завжди виконувалися як церковнослов’янською мовою, так і на грецькому. У стародавньому іконопису широко застосовувалася контрактура (лат. Contractura – стягування) – скорочене написання слова за допомогою початкової і кінцевої літер. При цьому, над контрактурами завжди ставився надрядковий знак скорочення – «титло».

Богородиця є визнаною і шанованою народами покровителькою багатьох населених пунктів по всьому світу, в цілому списку країн, особливо – слов’янських. Її шанують як початковий духовний Початок, милостиву, всесвітню Мати, яка безмірно любе своїх дітей і оберігає їх від усіх негараздів. Не випадково по всій Україні зведені святині і храми, що присвячені Богоматері і прославляють її духовну суть. Зображення Богородиці є найдавнішим в Україні, всім близьким і зрозумілим.

Дерево з зеленими плодами, що зображено в проектах №№ 4, 5, 6 та золотий плід яблука (проект № 2) вказує на Баліцький сад, що розкинувся на південний захід від села. Цей сад отримав свою назву від тодішнього власника Синьковичів – Баліцького, який його й посадив. На цій території розташовувався і його маєток. Тут не можна не пригадати вірш Степана Євгеновича Баковського про село Забір’я, що починається словами:
«Про село чудове наше розмову поведу,
Що уквітчане садами, немов дівчина в вінку…»

Дубове та Соснове листя (проекти № 1 та 3) разом із жолудями та шишками (проект № 2 та 6) символізують лісовий бор, який колись оточував село, що й дало йому назву. З північної сторони село й досі частково оточене тим лісом, що складається в основному з сосни та звичайного дубу. Також ці символи вказують на походження назв місцевих урочищ та полів, що зберегли інформацію про дерева, що там росли: Дубрівка, Соснина, Тополі, Лісова та ін.

Дубове листя – символ влади і слави. Означає твердість духу, могутність та силу. Дуби є атрибутом монархічної влади. Королівські дуби виростали в палацових парках ряду європейських монархів. Дуб – у традиційній культурі слов’ян одне з найбільш шанованих дерев, що символізує чоловіче начало. У слов’ян дуб співвідноситься з верхнім світом. Йому приписували тільки позитивні значення.

Сосна на гербах теж використовувалася досить часто. Зображувалася як деревом цілком, так і у вигляді ялинкової гілки або шишки. У західноєвропейських країнах шишка на міських гербах завжди говорила про глибоке історичне коріння населеного пункту. Шишка, що зображувалася на гербах називалася «Пірр», що означало «вища точка піраміди». Люди здавна наділяли сосну містичними властивостями. Освячені ялинкові гілки разом з ладаном підкладали при закладці будинку під його чотири кути, щоб зберегти житло від нечистої сілі. Гілки, які були встромлені в лід з боків ополонці на Водохреща, приносили додому, клали на горищі – від вітру і грому; прив’язували до яблунь у саду, щоб оберегти дерева від бурі; встромляли в стіну, клали у підпілля – «щоб ніяке лихо не чіпало» і так далі.  Сосна в міфології слов’ян представляє увесь світ, відображає глибокі пласти часу і буття.

Фантастичності дерево (проект №6) з зеленою кроною, з правої геральдичної сторони якої (ліворуч від глядача) зображені золоті плоди (яблука і груші), а з лівої геральдичної стороні (праворуч від глядача) – жолуді та шишки. Цей родючий та життєстверджуючий символ через свій гетероморфний образ має відобразити усе Забір’я, яке віками розросталося і з маленького хуторка перетворилося на сучасне село, що оточене з двох боків: з півдня Баліцьким садом (яблука і груші), а з півночі – лісом (жолуді і шишки).

Різного роду фантастичні та міфологічні дерева (Світове дерево, Дерево життя, Райське дерево та ін.) разом з фантастичними тваринами часто використовуються в геральдиці починаючи з глибокої давнини. Часто є символом родючості, жіночості, Богині-Матері. Природа – мати всього живого, і є Деревом життя. Починаючи з найдавніших часів образ жінки пов’язується зі знаком дерева. Кажуть, що будинок тримається на жінці, як небо – на Древі життя. Взагалі, будь-яке дерево, зображене як цілком так і у вигляді листя відображає в геральдиці такі поняття, як: родина, рід, плем’я та Батьківщина. Коріння вказують на предків, плоди – на нащадків. У кожної країни є свій символ серед дерев, у яких ніби відбилася душа свого етносу, своя історія, свої традиції. Дерево вважалося символом відродження і чистоти майже у всіх слов’янських народів.

Лицарський шолом та списи, що перехрещені на зразок Андріївського хреста та розміщені під Покровою Богородиці вістрями до низу вказують на першого власника села – дідича Фелікса Родзановського, який належав до лицарської родини Родзановських, власників Угнова і околиць. Саме в ті часи (друга половина XVIII ст.,1565 рік) село вперше згадується в історичних документах.

ЩИТ, МЕТАЛИ, ФІНІФТІ:

Основою гербів є древній полянський щит (закруглений нижньою частиною), обрамлений жовтою полосою. Така форма поширена у сучасній українській геральдиці. Щит розташований на бронзовому картуші та увінчаний золотою короною з п’яти колосків, що відображає сільський статус поселення.

Золото – король усіх металів, символізує знатність, могутність і багатство. Золото – символ найвищої цінності та величі.

Срібло (метал) – означає невинність, чесність, відвертість та чистоту, також правдивість, божественну мудрість та примирення.

Лазур (синій колір) – загальновживаний колір в українській геральдиці, має декілька значень: по-перше, лазур означає славу, честь та вірність. По-друге, це колір чистого неба та миру, колір духовності та чистоти. По-третє, лазур натякає на те джерело, біля якого за легендами явився пастухам образ Пресвятої Богородиці. (В представлених проектах лазур та зелень – домінантний колір).

Червлень (червоний колір) – колір самопожертви, тяжкої праці, мужності, героїзму, перемоги та великих досягнень.

Зелень (зелений колір) – означає відродження, процвітання, стабільність і благополуччя, символізує чарівну природу рідного краю та багаті врожаї, також означає весну, радість, надію та розвиток. Зелений колір (як і дерево на гербі) нагадує про той ліс, що в скрутні часи не раз рятував селян від голодної смерті, даючи ягоди, гриби, коріння та їстівні рослини, адже в жахливі 30-ті роки голодомор не оминув і ці землі. Завдяки лісу селяни виживали, мали можливість полювати та будувати хати. Зелений колір – це також колір росту, колір життєдайної сили та розвитку…

Чернь (чорний колір, соболь, діамант) – в геральдиці традиційно символізує смирення, постійність у випробуваннях, скромність, спокій, обережність, землю.

Пурпур (пурпурний колір) та хутра – в проектах не застосовані.

ПРОЕКТИ ГЕРБА ТА ПРАПОРА СЕЛА ЗАБІР’Я

Проект №1

Геральдика с. Забирья. Проект 1.1 Геральдика с. Забирья. Проект 1.2

Проект №2

Геральдика с. Забирья. Проект 2.1 Геральдика с. Забирья. Проект 2.2

Проект №3

Геральдика с. Забирья. Проект 3.1 Геральдика с. Забирья. Проект 3.2

Проект №4

Геральдика с. Забирья. Проект 4.1 Геральдика с. Забирья. Проект 4.2

Проект №5

Геральдика с. Забирья. Проект 5.1 Геральдика с. Забирья. Проект 5.2

Проект №6

Геральдика с. Забирья. Проект 6.1 Геральдика с. Забирья. Проект 6.2

Щоб проголосувати за герб і прапор села Забір’я, виберіть, будь ласка, в табличці нижче один із представлених проектів і натисність “vote” (голосувати).

Також свої враження, побажання та зауваження залишайте в коментарях.

Advertisements
Опубліковано у Новини. Додати до закладок постійне посилання.

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out /  Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out /  Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out /  Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out /  Змінити )

З’єднання з %s